סוכרת – שו"ת עם מומחי סולגאר

מערכת בריאות Comments Off on סוכרת – שו"ת עם מומחי סולגאר
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

סוכרת מבוגרים, סוג 2, היא מחלה הקשורה אולי יותר מכל מחלה אחרת לתזונה ולאורח החיים המערבי. זוהי מחלה כרונית הנובעת מהפרעה במטבוליזם של פחמימות. סוכרת מסוג 2 מכונה לעיתים קרובות גם "הרוצח השקט", משום שהיא מתפתחת בהדרגה ועלולה לגרום לסיבוכים בריאותיים חמורים. הסוכרת מאופיינת בעיקר בעליית רמת הסוכר בדם ובעקבותיה עלייה בשומני דם, בסיכון למחלות לב וכלי דם ובנזק רב לכליות, עצבים ועיניים. אנשים רבים אפילו אינם יודעים שיש להם סוכרת או שהם בסיכון לחלות בה.

הסוכרת, כאמור, אינה מתפתחת בין-לילה. בעיות קלות בתפקוד הסוכר בדם מתחילות לאט ומבלי שנחוש בכך, הופכות בהדרגה לבעיות קשות ובסופו של דבר לטרום סוכרת וסוכרת.

סוכרת בלתי תלויה באינסולין (NIDDM-Non Insulin Dependent Diabetes Mellitus) הינה מחלה נפוצה ביותר בארצות המערב ושכיחותה עולה מדי שנה. התחזית הקודרת היא שמספר החולים יכפיל את עצמו מדי 15 שנה.

טרום סוכרת

טרום סוכרת הוא קרש הקפיצה המרכזי בדרך לפיתוח סוכרת מסוג 2. הן טרום סוכרת והן סוכרת 2 מאופיינות בבעיות מטבוליות, בהתמודדות עם סוכרים ועמילנים שבמקורם במזון. בצד החיובי, אבחנה של טרום סוכרת מספקת, בדרך כלל, הזדמנות לבטל את הבעיה הבריאותית הזאת באמצעות שינויים בתזונה ובסגנון החיים. הרבה יותר קשה לבטל סוכרת מסוג2  וכמעט תמיד היא דורשת טיפולים רפואיים ותרופתיים.

ישנם סימנים ותסמינים רבים המרמזים על טרום סוכרת וסוכרת מסוג 2. אלו כוללים הרגשה של עייפות לאחר אכילת מזונות סוכריים או עמילניים, קושי להתרכז והצטברות של שומן מסביב לבטן. חלק מההרגלים התזונתיים יכולים גם הם לרמז על טרום סוכרת. אלו כוללים דילוג על ארוחת בוקר, אכילת ארוחות ערב גדולות מאוד והשתוקקות למתוקים (למשל, קינוחים), או עמילנים (למשל, לחמים ופסטות). בנוסף, תחושת צמא ברוב הזמן וצורך במתן שתן בתדירות גבוהה הם תסמינים קלאסיים של סוכרת מסוג 2. אם אתם מרגישים שסימן כלשהו מאלו שהזכרנו נכון לגביכם, אנו ממליצים שתבקשו מהרופא שלכם הפניה לבדיקות דם.

למה זה קורה לנו?

לאחר הארוחה, עולה רמת הסוכר בדם. מספר גורמים ביניהם ההורמון אינסולין ורכיב נוסף הקרוי "גורם סבילות ללקטוז" (GTF-Glucose Tolerance Factor) חוברים יחדיו על מנת להפחית את רמות הסוכר בדם לרמה הנורמאלית הנדרשת. בקרב חולי סוכרת מסוג 2, קיימת תנגודת לאינסולין, כלומר התאים אינם יכולים לספוג את הסוכר ולהפכו לאנרגיה. כתוצאה מכך רמות הסוכר בדם עולות.

גורמים

בנוסף לנטייה התורשתית, יש חשיבות מכרעת לגורמים סביבתיים ובעיקר להשמנה, בהתפתחות המחלה. מסתבר, כי למעלה מ- 90% מהלוקים בסוכרת סובלים גם מעודף משקל. גם בקרב אנשים בריאים תגרום עלייה משמעותית במשקל לתופעות דמויות סוכרת: הפרעות בחילוף חומרים של סוכרים, אי- סבילות לאינסולין ועלייה ברמת שומני הדם.

גורמים אחרים להופעתה של הסוכרת הם:

  • תזונה לקויה ואלרגיות למזון
  • מחלות לב וכלי דם
  • אורח חיים לא פעיל
  • סוכרת היריון
  • מצבי סטרס מתמשכים
  • זיהומים ויראליים
  • ליקויים של מערכת החיסון

 אז מה עושים?

אבחנה של טרום סוכרת היא "דגל אדום" רפואי.  היא מצביעה על סיכון חמור לפתח סוכרת מסוג 2 תוך מספר שנים, אבל כפי שכבר ציינו, ניתן לעיתים קרובות לבטל טרום סוכרת בעזרת שינויים בתזונה ובסגנון החיים. אנשים רבים שפתאום קיבלו מוטיבציה להפסיק לשלם מס שפתיים בנוגע לאכילה בריאה ופעילות גופנית ולהתחיל לעשות שיפורים משמעותיים בבריאותם ראו תוצאות.

אורח חיים לפני הכול

מחקרים רבים הוכיחו, כי שלוש פעולות משולבות: הקפדה על תזונה נכונה, שימוש בתוספי תזונה ושמירה על אורח חיים רגוע ובריא הכולל פעילות גופנית, יכולים להביא לתוצאות טובות ולמניעת התפתחות המחלה.

הפעילות גופנית יכולה לצמצם את הגודל של תאי שומן. יתירה מכך – היא יכולה להגביר את קצב חילוף החומרים שלכם, ותאפשר לשרוף קלוריות ביעילות רבה יותר. אך כיום, האדם בעולם המערבי נתון לכל כך הרבה גירויים, שהמחשבה על התעמלות מרתיעה אותו. פעילות גופנית אינה חייבת לכלול חדר כושר. הליכה למשל, היא ספורט מצוין. הפעולה הפשוטה של הליכה יומית יכולה להוריד את רמות הסוכר והאינסולין בדם. אם עד היום הייתם בלתי פעילים, פשוט התחילו ללכת והגדילו את המרחק והמהירות בהדרגה. ככל שתלכו יותר, כך ישתפר מצבכם הבריאותי. לכן, אין זה מפתיע שפעילות גופנית רבה יכולה להפחית את הסיכון לסוכרת. אם אתם כבר סובלים מהמחלה – היא תסייע בשליטה על הסוכרת.

מעבר לפעילות הגופנית, כדאי לשים לב למתח (סטרס) הרב בו אנחנו חיים. הרגלי האכילה שלנו משתנים באופן דרמטי בעקבות לחץ: ניקח לדוגמה יום לחוץ בעבודה, בו אנו נאלצים לדלג על ארוחת צהריים. ה"דילוג" הקל הזה יוביל בסופו של דבר לירידה דרמטית ברמת הסוכר בדם, דבר שיגרור רצון להעלותה במהירות ובקלות. במילים אחרות – נרצה לאכול משהו עתיר סוכר ושומן.

הזדמנות לשינוי

ניתן לסכם שמצב טרום סוכרתי מביא איתו הזדמנות מצוינת לשינוי אורח החיים. מיד לאחר איתורו יש להקפיד על תזונה מסודרת ומאוזנת, דלה בסוכרים, עמילנים ומזון מעובד באופן כללי. תוך כדי, מומלץ לנהל את הזמן נכון יותר ולהימנע מאורח חיים לחוץ. חשוב לעשות פעילות גופנית באופן קבוע, ולשקול צריכה של תוספי תזונה שיאיצו ויסדירו את התהליך.

המלצות תזונתיות

מומלץ להקפיד על תזונה בעלת אינדקס גליקמי* נמוך ולהקפיד על תזונה צמחונית העשירה בסיבים מסיסים** ופחמימות מורכבות ולהפחית צריכת מזונות עתירי שומן רוויי***, מזון מזוקק ומעובד, סוכר ומוצריו ואלכוהול.

*אינדקס גליקמי – זהו ביטוי מספרי המודד את המהירות בה המזון הפחמימתי מעלה את רמת הסוכר בדם מעל לנורמה בשעתיים הראשונות אחרי ארוחה

** הסיבים המסיסים סופחים נוזלים, הסיבים מעכבים את ריקון הקיבה, מפחיתים הפרשת אינסולין ומגבירים את הרגישות לאינסולין

*** שומנים רוויים (בשר, בקר ואיברים פנימיים, גבינות שמנת, חמאה, מרגרינה, אגוז הקוקוס ועוד) תורמים להשמנה ומכאן תורמים לסוכרת. כמו כן שומנים אלו אחראים לרמות גבוהות של כולסטרול

המלצות לטיפול

כרום פיקולינאט 200 מק"ג Chromium picolinate

כרום פיקולינאט הינו מינרל המרכיב את ה-GTF  (פקטור סבילות לגלוקוז), רכיב חיוני במטבוליזם של גלוקוז וקליטתו ברקמות. תפקידו העיקרי של הכרום בהקשר זה, הוא להגביר את רגישותם של קולטני התא לאינסולין וכך להגביר את היעילות של מטבוליזם הגלוקוז שבדם. נטילה של כרום פיקולינאט מפחיתה את רמת הסוכר בדם. יתרה מזאת, כרום גם מאזן את רמת הסוכר ומפחית את תנודותיו. תכונה זו הופכת אותו לחשוב במיוחד למניעת מצבי היפוגליקמיה. בנוסף, נמצא שאצל חולים שקיבלו כרום חלה ירידה בקשירת גלוקוז להמוגלובין.

מחקרים הוכיחו כי כרום פיקולינאט מפחית גם את רמות הכולסטרול וטריגליצרידים ומסייע להעלאת HDL.

הנחיות: 2-1 כמוסות ביום, עם הארוחות.

 קינמון  Cinnamon (Cinnamomum cassia)– חדש !

קינמון הוא צמח תבלין עתיק הנחשב בעל אנרגיה מחממת ותכונות נוגדות חמצון רבות-עוצמה. הקינמון מכיל בעיקר שמנים נדיפים ופלבנואידים. צמח הקינמון עשוי לסייע לאנשים הסובלים מסוכרת 2, לשפר את היכולת שלהם להגיב לאינסולין ובכך לווסת את רמות הסוכר שלהם בדם. מחקרים הראו כי מרכיבים בקינמון לא רק שגירו את הרצפטורים של האינסולין, אלא הם גם טומנים בחובם אנזים המפעיל אותם ובאופן זה יכולתם של התאים להשתמש בגלוקוז גדלה משמעותית אנשים חולי סוכרת שנטלו קינמון הראו גם שיפור ברמות כולסטרול LDL.

הנחיות: כמוסה אחת ביום, עם הארוחה.  

 האם חולי סוכרת יכולים להשתמש בקינמון?

באופן תיאורטי, כן. עם זאת, כיוון ולקינמון יש אפקט היפוגליקמי, חייב חולה הסוכרת להיות תחת השגחה רפואית ולעקוב אחר רמות הסוכר והאינסולין שלו בדם. השימוש בקינמון עלול לגרום לחולה הסוכרת לצרוך פחות אינסולין

 חומצה אלפא-ליפואית 120 מ"ג Alpha-Lipoic-Acid

זוהי אולי ההבטחה הגדולה ביותר אחרי כרום פיקולינאט כטיפול בסוכרת ובעיקר בסיבוכיה. לחומצה אלפא ליפואית השפעה הגנתית במצבי עקה חמצונית, פועלת לירידה בגליקציה של חלבונים, להגברת רגישות התאים לאינסולין וקליטת גלוקוז יעילה יותר בתאים. היא מסייעת במניעת נזקים לכלי דם ולעצבים אצל חולי סוכרת, משתתפת בתהליכי הפיכת סוכרים ופחמימות לאנרגיה פועלת לשיפור זרימת דם ואף מעודדת שיקום של סיבי העצב.

הנחיות : 2-1 כמוסות ביום, עם הארוחות.

קינמון וחומצה אלפא ליפואית – חדש !

Cinnamon Alpha-Lipoic-Acid

שילוב אידיאלי של 350 מ"ג קינמון עם 150 מ"ג חומצה אלפא ליפואית המספק יתרונות רבים בניהם: פעילות נוגדת חמצון, תמיכה בחילוף חומרים של סוכרים ושומנים, שמירה על בריאות הכבד ומערכת העצבים.

הנחיות : 4-1 כמוסות ביום, עם הארוחות.

מולטי ויטמין- מינרל VM-2000® Multi Vitamin

מולטי-ויטמין רחב היקף המכיל רמה גבוהה של נוגדי חמצון, ויטמיני B, מינרלים וצמחי מרפא. חשוב לא רק כהשלמה תזונתית איכותית אלא במקרה של סוכרתיים, כגורם התורם להפחתת סוכר בדם, להפחתת התנגודת לאינסולין ולמניעת הנזקים החמורים הנובעים מהמחלה.

ויטמיני E ו- C הינם נוגדי חמצון, שכפי שמראים המחקרים, רמתם אצל חולי סוכרת אינה מספיקה. נוגדי חמצון חיוניים להפחתת התנגודת לאינסולין, הפחתת כולסטרול וטריגליצרידים ולמניעת חלק ניכר מסיבוכי המחלה.  ויטמיני B, הנמצאים במינון גבוה בפורמולה חיוניים לשמירה על חילוף חומרים תקין, העלאת האנרגיה ומניעת נזקים למערכת העצבים. מינרלים כגון: אבץ, מנגן, מגנזיום ואשלגן, הנמצאים ב- VM-2000 חשובים ליצור והפרשת אינסולין.

הנחיות: 2 טבליות ביום, עם הארוחה. (לא מומלץ לפני השינה)

חילבה  Fenugreek (Trigonella foenum-graecum)

צמח-מרפא המוכר כתבלין, מכיל רכיבים פעילים כגון: סיבים, אלקלואידים, מוצילגים  וספונינים האחראים על פעילותו הטיפולית. מסייע בהפחתת רמות הסוכר בדם והעלאת הרגישות לאינסולין.

מסייע גם בהפחתת רמות הטריגליצרידים בדם.

הנחיות: 3-1 כמוסות ביום, עם הארוחות. יש להתחיל ממינון נמוך ולהתקדם בהדרגה בפרט אצל הנוטלים תרופות להורדת הסוכר בדם.

ויטמין E בתוספת סלניום נטול שמרים   Vitamin E with Selenium

שילוב מושלם בין שני נוגדי חמצון חשובים, שכידוע מהווים שני הגורמים העיקריים במניעה של מחלות הקשורות לגיל, מחלות לב  וסרטן. יש לזכור, כי רמת החמצון אצל סוכרתיים הינה כה גבוהה עד כי נדרש מינון נוסף של נוגדי חמצון חשובים אלו (במיוחד לאלו הנמצאים הסיכון גבוה למחלות לב). הערה: חשיבות הפורמולה בולטת לאור העובדה שוויטמין E וסלניום כמעט ואינם קיימים במזון המודרני.

הנחיות: 2-1 כמוסות ביום, עם הארוחות.

תמצית תקנית פרי אוכמניות Bilberry (Vaccinium myrtillus) SFP

לאוכמניות תכולה גבוהה של נוגדי חמצון המחזקים את מבנה הקולגן ושומרים על שלמותו. בכך הם מסייעים להגברת חוזק וגמישות כלי הדם, משפרים את זרימת הדם ויעילים למניעת נזקים לכלי הדם ולרטינופתיה אצל חולי סוכרת.

הנחיות : 2 כמוסות ביום, עם הארוחות.

מגנזיום ציטראט Magnesium Citrate

בקרב החולים בסוכרת, קיימת נטייה לכיוון רמת מגנזיום נמוכה בדם. למגנזיום תפקיד בשיפור ייצור האינסולין בסוכרת סוג 2. חסר במגנזיום קשור בהגברת הסיכון לסיבוך בראיה.

הנחיות: 2-1 טבליות ביום, עם הארוחות.

    שם (*)

    דואר אלקטרוני (*)

    נושא

    תוכן ההודעה



    0 תגובות